tisdag 14 september 2010

Politik.

Satt och tänkte lite. Tänkte på hur jämnt det är emellan de två blocken i år. Det är lite läskigt hur det kan finnas så olika åsikter i samma land, tycker jag.
Konstigt är också hur nästan halva andelen av oss röstmyndiga i Sverige verkar tror att högre skatter ska hjälpa arbetslösa att få jobb. Till och med locka folk att söka jobb! För det är väl en utav huvudfrågorna i detta val, att alla måste få ett jobb? "Högre" skatter är, för mig, den bästa anledningen till att inte ens försöka få ett jobb. Varför skulle man söka jobba om man ändå klarar sig bra på bidrag? Tyvärr, sanningen är att det finns väldigt många som tänker så och sådana typer kommer alltid att finnas. Jag har ett exempel på en person som tjänade 1000 kr mer i månaden när han gick från arbetslös till anställd. Vad spelar 1000 kr för roll om man ställer det mot att vara ledig varje dag? Många skulle säkert tycka att jag är egoistisk och kanske en riktigt krösus som tycker såhär, men tyvärr: så länge alla inte har exakt samma moral och värderingar, hela tiden, kommer det alltid att finnas människor som bidragsfuskar och därför tror jag inte på att röd politik kommer kunna få fler av Sveriges arbetslösa att hamna i arbete. Tvärtom tror jag, att fler människor skulle bli arbetslösa. Stora företag skulle försvinna från Sverige pga att de inte gör någon vinst här längre (pga högre skatter och mer makt åt staten) = Sverige blir fattigare och ett sämre land att leva i, för alla. Inte bara för "höginkomsttagare".

Inga kommentarer: